Przepisy dotyczące ulgi na złe długi niezgodne z Dyrektywą VAT
W ostatnim czasie Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE), uznał, że polskie przepisy dotyczące tzw. ulgi na złe długi są niezgodne z dyrektywą VAT.
Przypominamy, że ulga na złe długi umożliwia obniżenie podatku należnego w przypadku braku zapłaty za fakturę przez wierzyciela. Do jej zastosowania niezbędne jest – zgodnie z przepisami ustawy o VAT - spełnienie następujących warunków (art. 89a ustawy o VAT):
- od dnia upływu terminu płatności upłynęło 90 dni;
- nabywca towaru lub usługi był zarejestrowanym podatnikiem VAT, który nie był w trakcie postępowania restrukturyzacyjnego, upadłościowego lub w trakcie likwidacji;
- na dzień dokonania korekty:
- wierzyciel i dłużnik są zarejestrowanymi podatnikami VAT,
- a dłużnik nie jest w trakcie postępowania restrukturyzacyjnego, upadłościowego lub w trakcie likwidacji;
- od daty wystawienia faktury dokumentującej wierzytelność nie upłynęły 2 lata, licząc od końca roku, w którym została wystawiona.
TSUE uznał, że polskie przepisy uzależniające zastosowanie ww. ulgi od:
- warunku aby dłużnik w dniu dostawy towaru lub świadczenia usług, a także w dniu korekty był zarejestrowanym podatnikiem VAT oraz aby nie był w trakcie postępowania restrukturyzacyjnego, upadłościowego lub w trakcie likwidacji;
- warunku pozostawania przez wierzyciela zarejestrowanym podatnikiem VAT;
- są zbyt restrykcyjne i tym samym niezgodne z unijnymi zasadami VAT.
W konsekwencji wyrok TSUE powinien spowodować rozszerzenie możliwości stosowania ulgi w odniesieniu do nieuregulowanych wierzytelności, które przykładowo dotyczą podmiotów niezarejestrowanych jako podatnicy VAT lub podmiotów które są w trakcie postępowania upadłościowego. Potencjalnie daje także możliwość wystąpienia o zwrot podatku, w odniesieniu do tych przeterminowanych wierzytelności, które nie mogły być uwzględnione dla potrzeb rozliczenia ulgi ze względu na niespełnienie wymogów, które jak orzekł TSUE są niezgodne z Dyrektywą VAT (oczywiście w okresie, w którym zobowiązanie podatkowe nie uległo przedawnieniu).
Komentowany wyrok: Wyrok TSUE z dnia 15 października 2020 r., w sprawie C‑335/19 (E. sp. z o.o. sp. k. przeciwko Ministrowi Finansów).